Visar inlägg med etikett Kypert. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kypert. Visa alla inlägg

måndag 21 oktober 2019

Ny TRASMATTA och ny löpare



Trasmatta vävd i spetskypert, bomull i varp och inslag.


Löpare vävd i 6-skaftad kypert. 100% lin

tisdag 2 oktober 2018

KONST I ROSLAGEN 6-7-OKT 2018


öppet: 10-17 både lörd. o sönd.

Här kan du läsa om alla deltagare samt hitta en karta med adresser:  KIR


Jag, Malin Sjölinder finns som nr 32 tillsammans med Michael Anzengruber nr 31.

Keramik & Galleri 

 Lingonvägen 2, Ormsta i Vallentuna

VÄLKOMNA


måndag 5 mars 2018

Plädar, plädar och åter plädar!!!




4 nya plädar kom häromdan från beredningen. Även 2 fina barnplädar.
Barnplädarna fållar jag med siden band.
Mycket uppskattat. 

tisdag 2 juni 2015

Vävkursens mattor

 
En dubbelbindning i bomullstrasor

Kypertmatta med ullinslag o lin i varp.
Kypertmatta, både varp o inslag i lin

Nu har vi klippt ned en hel del.
Haft avslutning med lunch och önskat alla en skön sommar.

onsdag 15 april 2015

Handvävda handdukar i hellinne




Varp och inslag i lintov 6.
Vävda i spetskypert.
Tvättade och manglade före försäljning. 

söndag 21 september 2014

Nya trasmattor i stort gåsöga


Nu har jag äntligen blivit färdig med dessa trasmattor.
Det är blå linnevarp och sen vita trasor genomgående med några avvikande ränder i blått. även fransarna är drejade och klara.

Nu har hösten kommit med regn och mörker. 
I kväll var det redan mörkt vid halvsju med regn och åska.
Kura skymning.



fredag 18 april 2014

Trasmatta nr 2 i samma tema

 Spetskypert, där jag ibland tagit fram ett öga.
Rosa-grön variant.
 Sen blev det ytterligare en liten snutt kvar på varpen som måste användas.
Inte som dum i färgerna tycker jag själv.
Denna var jag tvungen att bandkanta.

söndag 13 april 2014

Ny trasmatta i spetskypert


Spetskypert med färgad mattvarp. 
Den var kul att väva och passar till ett av mina barnbarn.


torsdag 27 februari 2014

Sommarmattor på gång!

Efter julmattan var det riktigt roligt att börja med sommarmattor.
Denna blir i vågig kypert som trampordningen ibland vänds, 
så det blir ett öga lite här och där.

måndag 14 oktober 2013

Plädarna är klara!


Dessa plädar vävde jag under sommaren 
och fick redan tillbaka dem från beredningen.
De blev ganska bra men
 krympte inget på längden men en hel del på bredden.
Nu färdigställer jag en hel del andra halvfärdiga alster.
Det skall bli marknad igen till helgen.
Höstmarknad 
Blå Wingen, Husby-Långhundra (väg 77)
Geniunt hantverk, servering och underhållning.
19 oktober, 11-16
Välkommen! 

onsdag 19 juni 2013

Snart Midsommar!

 Nu väntar alla på Firandet här på Gammelgården.

Vävkursen har haft sin avslutning och  
jag vill även visa en elevs påbörjade nörhårsmatta.
Väldigt lyckad tror jag att den blir, fin kvalité och vackra färger.
Här i grått med skiftning åt det gröna i ränder.
Vävs i liksidig kypert med linvarp.
Till sist önskar jag en trevlig midsommar till alla.


måndag 10 juni 2013

Det vävs även plädar!


 I min vävlokal där jag normalt har vävkurser väver jag nu plädar i min ensamhet.
Mycket bra att utnyttja lite bredare vävstol så här på sommaren.
Den första här är blå men det syns ju dåligt.
Nästa blir i lila -grå färger.
Undrar om det går att skicka dessa redan i sommar för beredning?
Vet "någon" var man kan skicka dem för beredning?




söndag 7 april 2013

Vävda handdukar

Nu är handduksvävarna  nedklippta
 och jag har sicksackat kanterna för att de skall hålla i många tvättar. 
Nu återstår att väva band till och fålla alla dessa.
Det är 24 st halvlinnei ena högen och 
6 st hellinne i den andra. 





söndag 24 februari 2013

Handduksväv eller vad?



Nu försöker jag väv upp en linnevarp som har legat ett tag.
Skall det bli en handduk eller kanske löpare?
Kom gärna med förslag.

söndag 3 februari 2013

Nygammal löpare

 Jag gillar färgerna och bilden av Alf Munthe.
Det är en detalj av en mässhake, vävd på Handarbetets Vänner.



Löparen komponerade jag för 25 år sen, men tog upp den i höstas. 
Färgerna känns lika härliga idag som när jag hittade bilden första gången.

söndag 28 oktober 2012

Vävstolen i Sjurberg är igång!


  
Det skall bli smala löpare som även bör passa i moderna hem.
Detta blir det nya jag hinner med till alla julmarknader.

måndag 18 april 2011

8-skaft kyperten är färdig!

Här är 8-skaft kypert med lingarn 35/2 i varp,
varptäthet: 18tr/cm
Tyvärr blev den lite orolig och rörig att se på.
Så jag klippte ned och solvade om med 2tr i solv.
Men med samma mönster.

Nu är jag äntligen klar!


Först en massa prover i olika typer av garn.


Sen blev det två lyckade ganska långa löpare
som jag nu skall fålla på tjej-sykvällen.