6-sk kypert i 100% lin.
En blogg om handvävning och hur nya vävar ständigt kommer upp i tankarna. Vi vill bara ha mer tid!
Visar inlägg med etikett Kypert. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kypert. Visa alla inlägg
fredag 15 mars 2024
måndag 21 oktober 2019
tisdag 2 oktober 2018
KONST I ROSLAGEN 6-7-OKT 2018
öppet: 10-17 både lörd. o sönd.
Här kan du läsa om alla deltagare samt hitta en karta med adresser: KIR
Jag, Malin Sjölinder finns som nr 32 tillsammans med Michael Anzengruber nr 31.
Keramik & Galleri
Lingonvägen 2, Ormsta i Vallentuna
VÄLKOMNA
måndag 5 mars 2018
Plädar, plädar och åter plädar!!!
4 nya plädar kom häromdan från beredningen. Även 2 fina barnplädar.
Barnplädarna fållar jag med siden band.
Mycket uppskattat.
tisdag 2 juni 2015
Vävkursens mattor
En dubbelbindning i bomullstrasor
Nu har vi klippt ned en hel del.
Haft avslutning med lunch och önskat alla en skön sommar.
onsdag 15 april 2015
söndag 21 september 2014
Nya trasmattor i stort gåsöga
Nu har jag äntligen blivit färdig med dessa trasmattor.
Det är blå linnevarp och sen vita trasor genomgående med några avvikande ränder i blått. även fransarna är drejade och klara.
Nu har hösten kommit med regn och mörker.
I kväll var det redan mörkt vid halvsju med regn och åska.
fredag 18 april 2014
Trasmatta nr 2 i samma tema
Spetskypert, där jag ibland tagit fram ett öga.
Rosa-grön variant.
Sen blev det ytterligare en liten snutt kvar på varpen som måste användas.
Inte som dum i färgerna tycker jag själv.
Denna var jag tvungen att bandkanta.
söndag 13 april 2014
torsdag 27 februari 2014
Sommarmattor på gång!
Efter julmattan var det riktigt roligt att börja med sommarmattor.
Denna blir i vågig kypert som trampordningen ibland vänds,
så det blir ett öga lite här och där.
måndag 14 oktober 2013
Plädarna är klara!
Dessa plädar vävde jag under sommaren
och fick redan tillbaka dem från beredningen.
De blev ganska bra men
krympte inget på längden men en hel del på bredden.
Nu färdigställer jag en hel del andra halvfärdiga alster.
Det skall bli marknad igen till helgen.
Höstmarknad
på Blå Wingen, Husby-Långhundra (väg 77)
Geniunt hantverk, servering och underhållning.
på Blå Wingen, Husby-Långhundra (väg 77)
Geniunt hantverk, servering och underhållning.
19 oktober, 11-16
Välkommen!
Välkommen!
onsdag 19 juni 2013
Snart Midsommar!
Nu väntar alla på Firandet här på Gammelgården.
Vävkursen har haft sin avslutning och
jag vill även visa en elevs påbörjade nörhårsmatta.
Väldigt lyckad tror jag att den blir, fin kvalité och vackra färger.
Här i grått med skiftning åt det gröna i ränder.
Vävs i liksidig kypert med linvarp.
Till sist önskar jag en trevlig midsommar till alla.
måndag 10 juni 2013
Det vävs även plädar!
I min vävlokal där jag normalt har vävkurser väver jag nu plädar i min ensamhet.
Mycket bra att utnyttja lite bredare vävstol så här på sommaren.
Den första här är blå men det syns ju dåligt.
Nästa blir i lila -grå färger.
Undrar om det går att skicka dessa redan i sommar för beredning?
Vet "någon" var man kan skicka dem för beredning?
söndag 7 april 2013
Vävda handdukar
Nu är handduksvävarna nedklippta
och jag har sicksackat kanterna för att de skall hålla i många tvättar.
Nu återstår att väva band till och fålla alla dessa.
Det är 24 st halvlinnei ena högen och
6 st hellinne i den andra.
söndag 24 februari 2013
Handduksväv eller vad?
Nu försöker jag väv upp en linnevarp som har legat ett tag.
Skall det bli en handduk eller kanske löpare?
Kom gärna med förslag.
söndag 3 februari 2013
Nygammal löpare
Jag gillar färgerna och bilden av Alf Munthe.
Det är en detalj av en mässhake, vävd på Handarbetets Vänner.
Löparen komponerade jag för 25 år sen, men tog upp den i höstas.
Färgerna känns lika härliga idag som när jag hittade bilden första gången.
söndag 28 oktober 2012
Vävstolen i Sjurberg är igång!
Det skall bli smala löpare som även bör passa i moderna hem.
Detta blir det nya jag hinner med till alla julmarknader.
måndag 18 april 2011
8-skaft kyperten är färdig!
Här är 8-skaft kypert med lingarn 35/2 i varp,
varptäthet: 18tr/cm
Tyvärr blev den lite orolig och rörig att se på.
Så jag klippte ned och solvade om med 2tr i solv.
Men med samma mönster.
Nu är jag äntligen klar!
Först en massa prover i olika typer av garn.
Sen blev det två lyckade ganska långa löpare
som jag nu skall fålla på tjej-sykvällen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)























.jpg)